330- هنگامی که آیه مبارکه:
وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً. وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ [1].
نازل شد. عده ای از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله از سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی دست کشیدند.
و خود را خانه نشین کرده و مشغول عبادت گشتند.
و گفتند: خدا روزی ما را تضمین کرده است.
هنگامی که خبر عملکرد این گروه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید. حضرت آن گروه را احضار کرده و به آنها فرمود:
چه چیزی باعث شد که شما مرتکب این امر شوید؟
آنها گفتند: خدا در این آیه روزی ما را تضمین کرده است.
و بهمین خاطر ما به سوی عبادت روی آورده ایم.
در این هنگام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنها را مورد سرزنش قرار داده و به آنها فرمود:
شخصی که چنین کاری را انجام دهد. دعای او مستجاب نمی گردد.
بر شما لازم است که در طلب رزق و روزی بکوشید.
آنگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من دشمن دارم مردی را که برای کسب رزق و روزی سعی و تلاش نمی کند. سپس می گوید:- خدایا- به من روزی بده [2].
331- امام باقر علیه السلام در ضمن حدیثی به این مضمون فرمود: من بیزار و متنفّر هستم از مردی که در طلب کسب روزی پشتکار ندارد و پس از روبرو شدن با مشکلی کار را رها می کند و به کناری می نشیند و می گوید: خدایا به من روزی بده.
اما او برای کسب روزی تلاش لازم را نمی کند و به دنبال کار نمی رود.
در حالی که مورچه نیز برای کسب روزی از لانه خود خارج می شود[3].
332- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دعای گروهی از افراد امّت من مستجاب نمی گردد.
از جمله آن گروه: مردی است که در خانه خود می نشیند و برای کسب رزق و روزی از خانه خارج نمی گردد و می گوید: خدایا به من روزی بده.
خدای متعال به چنین شخصی می گوید:- ای بنده من- آیا راه سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی را برای تو هموار نساخته ام؟
و تو را- در حالی که اعضای بدنت صحیح و سالم است- به انجام آن دعوت نکرده ام؟
و چنانچه تو سعی و تلاش مطلوب را می کردی. در این صورت دستور مرا اطاعت کرده بودی. و- با این کار- باری بر دوش خانواده ات نبودی.
بر تو لازم است که سعی نمایی.
در این صورت اگر خواستم رزق تو را افزون می کنم.
و اگر خواستم رزق تو را اندک می سازم.
واگر با تلاشی که کردی به چیزی دست نیافتی- در این صورت- عذر تو پیش من موجّه خواهد بود[4].
333- امام صادق علیه السلام فرمود: چهار گروه هستند که دعای آنها مستجاب نمی شود:
از جمله آنها مردی است که در خانه می نشیند و می گوید: خدایا به من روزی ده.
به او گفته می شود: آیا خداوند عزّ وجلّ به تو دستور نداده است که در طلب رزق و روزی خود سعی و تلاش نمایی؟[5]
334- مردی به امام صادق علیه السلام گفت: شخصی را می شناسم که می گوید: در خانه می نشینم و به نماز و روزه و عبادت مشغول می گردم.
و برای رسیدن رزق و روزی دعا می کنم. تا رزق و روزی به سراغ من بیاید.
امام صادق علیه السلام در باره او فرمود: این شخص از جمله گروهی است که دعای آنها مستجاب نمی گردد[6].
335- امام صادق علیه السلام به شخصی فرمود: اگر مردی در خانه خود بنشیند و درب خانه را به روی خود ببندد. چگونه او توقّع دارد که از آسمان چیزی برای او برسد؟[7]
336- راوی می گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: عمر بن مسلم چکار می کند؟
من گفتم:- فدایت گردم- او در خانه مشغول عبادت شده و تجارت را رها کرده.
در این هنگام امام صادق علیه السلام در باره او فرمود: وای بر او. آیا او نمی داند شخصی که در راه کسب رزق و روزی سعی و تلاش نمی کند دعایش مستجاب نمی گردد؟[8]
337- اسباط بن سالم می گوید: روزی بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و ایشان از احوال عمر بن مسلم جویا شدند.
من در جواب گفتم: حال او نیکو است. امّا او تجارت و سعی و تلاش در راه کسب رزق و روزی روزی را رها کرده و ترک نموده است.
در این هنگام امام صادق علیه السلام در باره او- سه بار- فرمود: او مرتکب عمل شیطانی شده است [9].
338- راوی می گوید: روزی در نزد امام صادق علیه السلام بودم که آن حضرت از احوال مردی سؤال کردند.
به حضرت گفته شد: او گرفتار شده است.
امام صادق علیه السلام پرسید: او امروز چه می کند؟
به حضرت گفته شد: او در خانه خود نشسته و مشغول عبادت شده است.
امام صادق علیه السلام پرسید: پس چه شخصی خرج و قوت و روزی او را می دهد؟
به امام صادق علیه السلام گفته شد: بعضی از دوستانش خرج زندگی او را تأمین می کنند.
در این هنگام امام صادق علیه السلام فرمود:- به خدا سوگند- عبادت شخصی که خرج زندگی آن مرد را تأمین می کند از او بیشتر است [10].
339- پیامبر اکرم علیه السلام فرمود: نفرین شده است. نفرین شده است. شخصی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران می اندازد[11].[12]
پی نوشت ها:
[1] يعنى: كسانى كه تقواى الهى را پيشه خود سازند. خداى متعال براى آنان گشايش قرار داده و رزق آنها را- از جايى كه گمان نمىكنند- مىرساند.
[2] قال الإمام الصادق عليه السلام: إنّ قوماً من أصحاب رسول اللَّه صلى الله عليه و آله لمّا نزلت:
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.
أغلقوا الأبواب. و اقبلوا على العبادة. و قالوا: قد كفينا.
فبلغ ذلك النبيّ صلى الله عليه و آله. فأرسل إليهم. فقال صلى الله عليه و آله: ما حملكم على ما صنعتم؟
قالوا:- يا رسول اللَّه- تكفّل( 1) لنا بأرزاقنا. فأقبلنا على العبادة.
فقال صلى الله عليه و آله: إنّه من فعل ذلك. لم يستجب( اللَّه)( 2) له.
عليكم بالطلب( الكافي ج 5 ص 84 و من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 119).
قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: إنّي لأبغض الرجل فاغراً فاه- إلى ربّه- يقول: ارزقني.
و يترك الطلب( من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 120).
( و في حديث آخر هكذا): إنّ اللَّه يبغض العبد فاغراً فاه و يقول: اللّهمّ ارزقني.
و يترك الطلب( عوالي اللئالي ج 4 ص 22).
لمّا نزل قوله تعالى وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.
انقطع رجال من الصحابة في بيوتهم. و اشتغلوا بالعبادة- وثوقاً بما ضمن لهم-.
فعلم النبيّ صلى الله عليه و آله ذلك. فعاب ما فعلوه. و قال صلى الله عليه و آله: إنّي لأبغض الرجل فاغراً فاه إلى ربّه يقول: اللّهمّ ارزقني. و يترك الطلب( عوالي اللئالي ج 2 ص 108 و مستدرك الوسائل ج 13 ص 15).
[3] قال الإمام الباقر عليه السلام: إنّي أجدني أمقت الرجل يتعذّر عليه المكاسب. فيستلقي على قفاه و يقول: اللّهم ارزقني. و يدع أن ينتشر في الأرض و يلتمس من فضل اللَّه.
و الذرّة تخرج من جحرها تلتمس رزقها( من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 95).
( 1) في الفقيه هكذا: تكفّل اللَّه عزّ و جلّ بأرزاقنا.
( 2) ما بين القوسين لم يذكر في الكافي.
[4] قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: إنّ أصنافاً من امّتي لا يستجاب لهم دعاؤهم: ... و رجل يقعد في بيته.
و يقول: ربّ ارزقني.
و لا يخرج. و لا يطلب الرزق.
فيقول اللَّه عزّ وجلّ له:- عبدي- ألم اجعل لك السبيل إلى الطلب. والضرب في الأرض بجوارح صحيحة- فتكون قد اعذرت فيما بيني و بينك في الطلب. لإتّباع أمري.
و ليكلا تكون كَلّاً على أهلك؟
فإن شئت رزقتك. و إن شئت قتّرت عليك. و أنت غير معذور عندي ...( الكافي ج 5 ص 67).
[5] قال الإمام الصادق عليه السلام: أربعة لا تستجاب لهم دعوة: رجل جالس في بيته يقول:
اللّهم ارزقني.
فيقال له: ألم آمرك بالطلب ...( الكافي ج 2 ص 511).( راجع: العوالي ج 4 ص 22).
قال الإمام الصادق عليه السلام: ... الثلاثة الّذين يردّ دعاؤهم عليهم: ... رجل جلس في بيته و ترك الطلب. ثمّ يقول:- يا ربّ- ارزقني.
فيقول اللَّه عزّ وجلّ: ألم أجعل لك السبيل إلى الطلب للرزق( الخصال ص 160).
قال عليه السلام: الثلاثة الّذين يردّ دعاؤهم: ... رجل جلس في بيته و لا يسعى في طلب الرزق.
و يقول:- يا ربّ- ارزقني.
فيقول الربّ عزّ وجلّ: ألم أجعل لك سبيلًا إلى طلب الرزق( من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 39).
قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: خمسة لا يستجاب لهم: ... و رجل جلس في بيته و قال: اللّهمّ ارزقني.
و لم يطلب( الخصال ص 299).
الوليد بن صبيح عن الصادق عليه السلام أ نّه قال: ثلاثة يدعون فلا يستجاب لهم- أو قال عليه السلام: يردّ عليهم دعائهم-: ... رجل أمسك عن الطلب. فيقول: اللّهمّ ارزقني.
فيقول اللَّه تعالى: ألم أجعل لك السبيل إلى الطلب؟( من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 103).
[6] عن عمر بن يزيد قال: قلت لأبي عبداللَّه عليه السلام: رجل قال: ل أقعدنّ في بيتي. و ل اصلّينّ.
و ل اصومنّ. و ل أعبدنّ ربّي. فأمّا رزقي فسيأتيني؟
فقال أبو عبداللَّه عليه السلام: هذا أحد الثلاثة الّذين لا يستجاب لهم( الكافي ج 5 ص 77).
[7] عن عمر بن يزيد قال: قال أبو عبداللَّه عليه السلام: أرأيت لو أنّ رجلًا دخل بيته واغلق بابه.
أكان يسقط عليه شيء من السماء؟( الكافي ج 5 ص 78).
[8] عن عليّ بن عبدالعزيز قال: قال( لي)( 1) أبو عبداللَّه عليه السلام: ما فعل عمر بن مسلم؟
قلت:- جعلت فداك- أقبل على العبادة. و ترك التجارة؟
فقال عليه السلام:- ويحه- أما علم أنّ تارك الطلب لا يستجاب له( دعوة)( 2)( الكافي ج 5 ص 84 و من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 119).
[9] عن أسباط بن سالم قال: دخلت على أبي عبد اللَّه عليه السلام. فسألنا عن عمر بن مسلم ما فعل؟
فقلت( 3): صالح. و لكنّه قد ترك التجارة؟
فقال أبو عبداللَّه عليه السلام: عمل الشيطان- ثلاثاً-( الكافي ج 5 ص 75 و التهذيب ج 6 ص 374).
( 1) ما بين القوسين لم يذكر في الفقيه.
( 2) ما بين القوسين لم يذكر في الكافي.
( 3) في التهذيب: فقلنا.
[10] عن سليمان بن معلّى بن خنيس عن ابيه قال: سأل أبو عبد اللَّه عليه السلام عن رجل- و أنا عنده-
فقيل له: أصابته الحاجة.
قال عليه السلام: فما يصنع اليوم؟
قيل: في البيت يعبد ربّه.
قال عليه السلام: ف من أين قوته؟
قيل: من عند بعض إخوانه.
فقال أبو عبداللَّه عليه السلام:- و اللَّه- ل الّذي يقوته. أشدّ عبادة منه( الكافي ج 5 ص 78).
[11] يعنى: سعى و تلاش مطلوب- در راه كسب رزق و روزى حلال- را بكار نمىگيرد.
و بار زندگى خود و خانوادهاش را بر دوش ديگران مىاندازد.
[12] قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: ملعون. ملعون. من ألقى كَلّه على الناس( الكافي ج 5 ص 72 و من لايحضره الفقيه ج 2 ص 38 و تحف العقول ص 37).
غلمان...